fredag 24 mars 2017

Crock-Pot Köttfärssås 2017 ver:2 - Recept

Crock-Pot Köttfärssås 2017 ver:2


Jag gjorde en variant av den här köttfärssåsen tidigare i år

Denna variant är mustigare än min första variant
Den hittar du ---->>> här

Denna gång har jag dessutom med
Ajvar, morot, rosmarin, worcestershire sause

Nog snackat, nu startar vi pottan....

Detta behövs:
560 g nötfärs
300 g riven morot
3 msk tomatpuré
500 g tomatkross
6 dl vatten
3 msk vetemjöl
1½ msk mushroom soy
2 dl chilisause
2 dl ajvar
1 msk worcestershire sause
150 g gul lök, grovhackad
15 g vitlök, hackad
2 st köttbuljongtärningar, rivna
1 tsk salt
1 tsk rosmarin
1 tsk grovmalen svartpeppar
3 msk oregano, torkad


Gör så här:
Vispa ihop mjöl med lite vattnet till en slät smet,
Blanda ihop det med resten av ingredienserna
Bryt ned och rör ihop köttfärsen med alltihopa

Kör på låg effekt 5-6 timmar

När det är nästan klart (30 minuter före)
Smaka av med chilisause, oregano, salt och svartpeppar
Kryddning är ju ofta en personlig smak
Så därför talar jag inte om hur jag smakade av det hela

Tycker du att såsen/ragun är för tunn (blaskig)
Red med maizenaredning
Eller höj effekten till hög och kör utan lock till önskad konsistens.

Pasta med Ajvar pot bolognese



Serverat med Gnocchi