fredag 6 januari 2017

Köttfärssås i min Crock-Pot 2017 - recept



Idag blir det ett recept på köttfärssås/bolognese
i slökokare utan någon som helst förstekning.


Jag har gjort det väldigt enkelt - om du vill lyfta det hela
Finhacka en röd paprika och lägg i från början

Nog snackat, nu startar vi pottan....



800 g nötfärs
2 msk tomatpuré
500 g tomatkross
5 dl vatten
2 msk vetemjöl
1 msk mushroom soy
2 dl chilisause
150 g gul lök, grovhackad
15 g vitlök, hackad
2 st köttbuljongtärningar, rivna
1 tsk salt
1½ tsk grovmalen svartpeppar
3 msk oregano, torkad

Vispa ihop vatten och mjöl till en slät smet
Blanda ihop det med resten utav resten av ingredienserna
Bryt ned och rör ihop köttfärsen med alltihopa

Kör på låg effekt 5-6 timmar


När det är nästan klart (30 minuter före)
Smaka av med chilisause, oregano, salt och svartpeppar
Kryddning är ju ofta en personlig smak - så därför talar jag inte om hur jag smakade av det hela

Tycker du att såsen/ragun är för tunn (blaskig)
Red med maizenaredning eller höj effekten till hög och kör utan lock till önskad konsistens.


Dagens Middag
Köttfärssås med Spagetti - Crock-Pot style 2017
(Pasta Bolognese, Crock-Pot style 2017)


Gott gott - men det kommer en  Köttfärssås i min Crock-Pot 2017 v:02 senare i år