fredag 13 januari 2017

Potatismoussaka med bacon - Recept


Idag blir det lite mixat - allt i ett
Det är bra om du har en stor belagd gryta + en rejäl gratängform
Jag tog min älskade wokkpanna jag köpte på Ikea får ca 10-15 år sedan för 99:-

Receptet är upplagt med exakta mått - förutom kryddningen som är en smaksak.

Jag tog rester av en köttfärssås jag gjorde i min Crock-Pot för ett tag sedan
Du kan ta din favorit köttfärssås eller välja någon av dom jag har lagt som länkar till längst ned i detta inlägg

Jag kör denna gratäng i 2 svep
Efter 20 min tar jag ut den och lägger på osten och kör 20 min till
Hade jag haft tomater hemma hade jag lagt tunna skivor på
kryddat med lite baskrydda innan jag la på osten och körde i 20 min till



Vad som är bra med den här gratängen är att du kan förbereda den dagen före
Kör den 20 min - kyl - lägg på resten - ställ täckt i kylen
När du kommer hem så starta ugnen, ställ in gratängen - kör 20-25 min (den är kall)
Servera

Detta behövs:
289 g fast potatis, tunnskivad (8 st stora)
470 g köttfärssås (färdig)
140 gram bacon, finklippt
15 g smör
107 g gul lök grovhackad (1 liten)
10 g vitlök, riven (1 klyfta)
4 dl grädde
187 g ost, riven
Baskrydda



Gör så här
Starta ugnen på 200 gr varmluftsugn (vanlig ugn 225 gr)
Klipp bacon i pannan och smörfräs så du får baconflakes, rör hela tiden
Tillsätt, lök, vitlök, potatis, 1 tsk baskrydda och grädde
Ge ett uppkok och låt sjuda några minuter
Smaka av med baskrydda
Tillsätt köttfärssåsen, rör om så det blandar sig bra
Häll över i gratängformen - kör 20 min - ta ut gratägen
Har du tomater så lägg på dom nu och krydda med lite baskrydda
Täck med osten - kör 20 min till i ugnen
Lyft ut gratängen och låt den sätta sig i ca 30 min innan servering



Köttfärssåsrecept: