fredag 20 december 2013

Veg Recept: Gratinerad Saffran och Västerbottenpolenta




Kockens Saffran och Västerbottenpolenta
Detta behövs:
5 dl kokande vatten
2 st grönsaksbuljongtärningar
2 nypor saffan
2 dl polenta
1 dl västerbottenost
salt och svartpeppar

Koka upp vattnet med buljongtäningar och saffran
Tillsätt Polentat medan du vispar kraftigt
Sänk värmen och sjud på låg värme 7-8 min till dess polenan är slät.
Rör ned västerbottenosten med en slickepott

Häll polentan i en lämplig form som är kallvattensköljd
släta till polentan - och låt den stelna i kylen några timmar

Häll ut formen på en skärbräda och skär ut biffar som du lägger på bakplåtspapper och kör i ugn 200 gr ca 10 min - vill du ha den gratinerad är det ju bara att lägga på lite västerbottenost ovanpå.

Fylld och gratinerad champinjonhatt
Finhackade champinjonfoten
fräste den med lite finhackad rödlök och hackad paprika i olivolja
skickade ned en msk Cream cheese och rörde om - fyllde hattarna
La dom på samma form som polenta biffarna
Täckte med Västerbottenost och gratinerade 10 min i 200 graders varmluftsugn du höjer tempen till 225 om du har en vanlig ugn.

serverade med min hemmagjorda BBqsås

nu ska jag fortsätta med julmaten...