fredag 7 februari 2020

Gulasch på mitt vis - Recept



Det här är inte ett originalrecept på gulasch.
Jag har gjort en tolkning på den.

Du behöver en gryta med lock, jag kör i en traktörpanna

Ingredienser:
500 g benfri kotlettrad, tärnad
25 g smör
150 g gul lök (1 st), strimlad
20 g vitlöksklyftor (4 st), tunnskivad
1 tsk hel kummin, mortlad
1 msk tomatpuré
1 tsk paprikapulver
1 tsk chilipulver
400 g tomatkross (1 burk)
1 tsk sambal oelek (jag hade ingen fårsk chili)
1 st köttbuljongtärning
1 dl vatten
1 tsk persilja, hackad
1 st stor röd paprika, strimlad
Baskrydda (9 delar salt och 1 del vitpeppar)


Gör så här:
Tärna eller strimla kotlettraden,
Hetta upp smör i grytan, tillsätt köttet, bryn,
Tillsätt lök och fräs hastigt,
Tillsätt vitlök och kummin, fräs hastigt,
Tillsätt tomatpuré, fräs hastigt,
Tillsätt paprikapulver, chilipulver, sambal oelek,
köttbuljongtärning, tomatkross och vatten
Ge det hela ett uppkok medan du rör om
Sänk värmen på plattan och sätt på locket
Låt sjuda 1-2 timmar
Tillsätt paprikan och persilja, rör om, låt sjuda 10-15 min till
Smaka av med baskrydda

Servera med smetana, eller créme fraiche
(Jag hade turkisk yoghurt)


Gulaschgryta
Paprikaris
Turkisk yoghurt