fredag 21 december 2012

Recept: Runes bondbröd med Västerbottenost

Imorgon ska vi ha herrklubb och då tänkte jag att vi måste ju ha hembakt surdegsbröd både till förrätten och varmrätten.

Och jag bjuder även er läsare på min nya variant på Franskt bondbröd



Runes bondbröd med Västerbottenost
Hållbarhet i frysen: C:a 12 mån.

Arbetstid: C:a 25 min.
Jästid, surdeg: 1 dygn.
Jästid, deg i bunke och på plåt: 1 tim.

Surdeg:

50 g jäst
2 dl öl
2 ½ dl rågsikt

Deg:

3 ½ dl vatten
2 tsk salt
2 msk olja
1 dl rågsikt
9½ -10 dl vetemjöl

1 dl riven västerbotenost

Surdeg:
1. Rör ut jästen i ljummet öl (37°) och tillsätt rågsikten. Blanda väl och låt surdegen stå i rumstemperatur 1 dygn. Täck skålen med plast eller folie. Surdegen blir bubblig och luktar syrligt och friskt.

Deg:
1. Blanda surdegen med 3 ½ dl ljummet vatten (37°). Tillsätt salt, olja och båda mjölsorterna samt den rivna osten

2. Arbeta degen blank och smidig. Ställ den övertäckt på jäsning på varmt ställe 30 min.

3. Arbeta igenom degen och forma den till ett stort runt bröd. Lägg den på smord plåt och låt den jäsa ytterligare 30 min.

4. Sätt ugnen på 200°.

5. Snitta brödet med en skarp kniv, pensla med vatten och grädda det i ugnens nedre del c:a 40 min.