måndag 14 april 2014

Recept: Kockens Chicken a'la King

Trevligt att Zuzz vill vara min matgäst en vanlig måndagkväll i:      

Idag bjuder jag på mitt recept av denna klassiker
Kanske inte riktigt enl ursprunget - men nära nog


Dagens Middag

Kockens Chicken a'la King & Tagliatelle Paglin e Fieno
 Med en alltför stor klick Heinz Chilisause

Kockens Chicken a'la King
4 port

ca 700 gr kycklingfilé, strimlad
150-200 gr champinjoner, skivade
1 stor rödlök, kvartad
1 röd o 1 grön paprika, strimlad
1 tsk sambal olaek
2 hönsbuljongtärningar löses i 4 dl kokande vatten
1,5 dl grädde
Salt och vitpeppar (blanda 1 del vitpeppar med 9 delar salt)
Maizena till redning

Fräs lök och champinjoner i stor panna ca 15 - 20 min utan att bränna, salta peppra - tillsätt paprikan - Rör om lägg åtsidan i en bytta bredvid.

Fräs kycklingen på hög värme, salta peppra
Lägg tillbaka lök paprika och svampfräset till kycklingen
Tillsätt den varma hönsbuljongen, sambal olaek och grädde, låt sjuda under lock ca 10 min - Red med maizena

Servera med pasta eller ris

Detta är en riktig snabbrätt mitt i vardagen