fredag 28 oktober 2016

Veg Lasagne med Linsfärs & Keso - Recept



2 msk rapsolja
1 st gul lök, fickhackad
1 st morot, fintärnad eller riven
3 st vitlöksklyftor, tunnskivade
400 g tomatkross
2 st grönsaksbuljongtärningar
1 msk oregano
1 dl röda linser
250 g keso
2½ dl grädde
salt och grovmald svartpeppar
50-100 g riven ost
(Jag tog 130 g för jag älskar gratinerad ost)
9 st lasagneplattor
1 dl gräddmjölk







Hetta upp rapsolja i en stor stekpanna med höga kanter och lock
(jag tog min wokpanna)
Sänk värmen till hälften
Fräs morötter, lök och vitlök utan att bränna det
Tillsätt tomatkross, buljongtärningar och oregano, rör om
Låt sjuda 3-5 min - Under tiden så skölj linserna väl
Tillsätt linserna, sätt på locket och sjud 45-50 min på låg värme
Se till att det inte bränner fast i pannan
Tillsätt grädden, rör om och koka upp, låt sjuda någon minut
Tillsätt keso, rör om och koka upp
Smaka av med salt och svartpeppar

Det blev väldigt mycket linsfärs, så jag trodde att jag skulle få koka pasta någon dag och äta resten som en ren pastasås - men det blev perfekt till en avlång sockerkaksform på lite drygt 1½ lit.


Dags att varva lasagnen
2 serveringsskedar linsfärs i botten
Tog 1½ lasagneplatta ovanpå
3 serveringsskedar + 1½ lasagneplatta
3 serveringsskedar + 1½ lasagneplatta
3 serveringsskedar + 1½ lasagneplatta
2 serveringsskedar + osten + gräddmjölk
Nu var linsfärsen slut (jag snålade inte med linsfärsen)

In i ugnen 200 grader 35 min - till att börja med 
(175 gr Varmluftsugn)
Känn med en sticka om det är mjukt och krämigt
Annars på med lite folie så det inte bränns och kör 5 - 15 min till
Ställ åt sidan och låt vila - gärna 30 min

Jag förberedde allt i förväg, så jag lät linsfärsen fick kallna innan jag monterade lasagnen - Sedan så ställde jag lasagnen i kylen till det var dax att färdigställa den.
Tänk på att det tar längre tid i ugnen när lasagnen är kylskåpskall.

Veg Lasagne med Linsfärs & Keso


Den blev superkrämig