torsdag 20 oktober 2016

Aladåb på Fläsklägg i pottan - Recept





Eller Aladåb på Fläsklägg & Bacon med hjälp av min Crock-Pot

Lite pyssel
Men en gång per år så kan man göra detta tycker jag
Gott att hitta på ett riktigt smörgåsbord


Varför jag valde att använda min Crock-Pot till min Aladåb var för att få min fläsklägg så där perfekt tillagad (inte kokad i en massa vatten)

Resten av tillverkningen så nyttjar jag spisen

Ingredienser
Portioner:  1 aladåb
1500 g rimmad fläsklägg m ben
3 dl morot
4 lagerblad
1 msk kryddpepparkorn
2 tsk salvia
2 tsk timjan
2 tsk rosmarin
2 tsk salt
1,5 lit vatten
1 hel gul lök (skalad)
4 blad gelatin

Hade en fin bit på fläsklägg ca 1500 g inkl ben
Satte, rosmarin, salvia, timjan, lagerblad och salt i botten på min Crock-Pot
La ned gallret, fläskläggen och en hel skalad lök (kryddlök)
Hällde vattnet över allt
Körde 7½ tim på låg

Tog upp fläskläggen och löken

Här gör man vad man vill med svålen....Jag njöt av den medan den var varm

Rensa benen från kött - kyl köttet och löken

Sila buljongen i lämpligt stor kastrull/gryta
Lägg ned benen och låt sjuda och reducera i ca 30-45 min

Sila av buljongen och kyl till dagen efter för att kunna ta bort fetthinnan.

Körde 150 gr bacon i ugnen på luddfritt hushållspapper
220 gr i 10 min
Lät baconet rinna av och kyl


Dagen efter:
Finhacka fläsklägg, bacon och löken
Ta fram och lyft bort fettlocket från buljongen

Klä en avlång form, ca 2 liter (för 1 aladåb), med plastfilm.
Blötlägg gelatinbladen 5 minuter i kallt vatten (följ instruktioner på paketet)

Kokade upp buljongen med läggen, bacon och lök
Silade av buljongen
Läggen, bacon och lök till den plastfilmklädda formen
Buljongen tillbaka i grytan, koka upp
I med gelatinbladen och vispa till dom löst upp
Låt svalna lite

Häll spadet över köttet.
Ställ kallt att stelna.

Stjälp upp. Dra av plasten. Skär i skivor.