fredag 23 september 2016

Långkokt Chili Con Carne - Recept


Idag bjuder jag på något värmande i höstkylan


En riktigt långkokt Chili Con Carne
Dessutom en länk till 3 av mina andra varianter

4-5 port
450 g nötfärs
100 g gul lök, finhackad
4 msk röd chili, tunnskivad
2 st stora vitlöksklyftor, krossade (skalade)
1 msk kalvfond, konc
2 dl chilisause
500 g tomatkross
100 g paprika, grovskuren
2½ msk chili spicemix
½ msk koriander, torkad

1 burk baked beans
400 g bönmix
Salt och grovmald svartpeppar


Bryn köttfärs och lök

Tillsätt chili, vitlök, spicemix, koriander, kalvfond, chilisause, tomatkross och paprika
Rör om och låt sjuda under lock i 2-3 timmar (jag körde 3 tim)

Tillsätt: baked beans och bönmixen - rör om
Låt sjuda 1½ tim under lock, rör om då och då
Sista 30 min körde jag utan lock
Smaka av med salt och svartpeppar
Ställde åt sidan så den fick vila ca 15 min

Jag hoppas jag fick med allt...

Serverade med Libabröd/Orientbröd och Créme fraiche

(Funkar oxå med tortilla eller fralla)


3 av mina andra varianter på Chili Con Carne --->>> RECEPT