söndag 25 september 2016

Hamburgare 80% - Recept

Idag gör jag lite annorlunda hamburgare
För att undvika att någon säger att det inte är hamburgare...



Läs detta ---->>> Hamburgare minst 80% nötkött


I vanliga fall brukar jag forma hamburgarna och styckfrysa
dom råa innan jag vaccar dom och lägger i frys.
Idag förstekte jag dom innan dom kyldes och förpackades


1,8 kg nötfärs
100 g pressad potatis
1 ägg
½ msk baskrydda
½ msk american bbq krydda
½ msk lökpulver
2 msk smör + 2 msk rapsolja (till stekning)

Blanda allt väl, kan bli lite segt, men i en hamburgare är det bra
Och den håller ihop bättre när du steker den

Forma biffar i önskad storlek, (jag gjorde på 150 g smet)
Hetta upp en stor stekpanna (gärna gjutjärn) med smör och rapsolja
När smöret nästan slutar fräsa, sänk värmen till hälften
Stek hamburgarna ca 2-3 min på var sida
Lägg i ugnsform och kör klart i ugn 200 g ca 5-10 min

--------------

Hamburgare 80%
Dubbelcheddar
Dressing
Sallad
Lök