onsdag 24 augusti 2016

Remouladsås x 2 + Bönsallad - Recept

Idag bjuder jag på 2 remouladrecept
Ett snabbt och ett klassiskt

Samt ett recept på en bönsallad

Bönsallad





Idag hade jag köpt en pickelsburk utan att läsa texten
Den är sur - köper aldrig mer
Så därför tog jag en standardsenap för att jämna ut
balansen mellan sött och surt


På mitt förra jobb köpte vi Önos Pickles
Då körde jag bara majonäs, vätska från pickles och baskrydda.

Snabb remouladsås
Antal portioner: 2-3
Ingredienser
2 dl finhackad pickles
1,5 dl majonnäs
1-2 msk pressad citron
2 msk senap
ev lite socker
Smaka av med baskrydda

Vispa ihop majonäs, citron och senap
Vänd ned finhackad pickles
Smaka och smaka av med socker eller citron + baskrydda
(Beror på vilken pickels du valt)

(Baskrydda = 9 delar salt till 1 del vitpeppar ger bra balans, och är en bra allroundkrydda)

Klassisk remouladsås

Ingredienser 4 port
1 msk finhackad pickles
4 dl majonnäs
0.5 msk dill, hackad
1 msk hackad kapris
1 tsk torkad dragon
1 tsk ljus fransk senap


Gör så här:
1. Mal eller hacka picklesen mycket fint. Blanda samman majonnäs, hackad dill, kapris, dragon och senap. Tillsätt picklesen.

2. Ställ såsen kallt att mogna en stund



--------------

Bönsallad
230 g Bönmix, sköljd-avrunnen
140 g Majs, sköljd-avrunnen
5 cm Purjo, finhackad
1/4 Rödlök, finhackad
1 dl Vitkål, finhackad
1 st Gul paprika (borde vara röd), hackad
1 tsk Örtmix <<<---- receptlänk
½-1 tsk Svartpeppar, grovmald
4 msk Rapsolja (6 cl)
2 msk Äppelcidervinäger (3 cl)
Salt att smaka av med



--------------
Panerad fisk <<<--- receptlänk
--------------


Till dessa tillbehör serverade jag en god middag


Majspanerad Hajmal
Remouladsås
Bönsallad
Karameliserad rödlök
Äggröra
(Kunde ju inte kasta ägget från paneringen - det snabbfräste jag saftigt)