måndag 25 juli 2016

On Tour - Bygdsiljum, Grillning, Recept & Westmans Café

Det är sällan jag lämnar min trygga borg
Men nu i helgen har jag gjort en gjort en efterlängtad resa


Panorama över Bygdsiljum Centrum
Hade bara tänkt skriva Bygdsiljum - men tog en biltur runt byn som är rätt stor

Jag hälsar på vänner från förr - Dick och Anna
Dom har ju flyttat lite avsides
Men jag tror det är perfekt för deras hundar med närheten till naturen och lugn och ro.

Deras Ottehundar
Sniff, Sputnik & Sprocket.
Sputnik är Nordisk champion och juniorvärldsvinnare 2015, 
Sprocket är internationell champion och världsvinnare 2014
Sniff är en valp
---------------------
Nu dags för grillning
Det kommer några recept längre ned

Grillen på G

 Anna har börjat med rårakorna

Dick väntar på krubb

Någon fick tag i min kamera och fångade mig på bild

Annas Bygdsiljum Rårakor med lök och morötter

Grillning i olika skeden


Äntligen dax att äta
Körde allt som grillspett

Glaserad fläskytterfilé rubbade med Zigges Beefdust
Marinerade kycklingstrimlor
Lök och kryddkorvsspett
Tzaziki,
Ajvar & créme fraische sås,
Matomanens rökiga bbq sause med sting
Fetaostsallad

Glace till 500 g skivad fläskytterfilé
penslas på under grillning
2 msk honung
1 msk sweetchili
1 msk mrs chengs muschroomsoy
1 msk chilisause
2 tsk ingefärapulver
1 tsk torkad timjan
1 tsk colmans senapspulver

Marinad till 2 strimlade kycklingfiléer
2 msk sweet chilisause
2 msk mrs chengs muschroomsoy
1 msk chilisause
1 msk rapsolja
1 tsk vitvinsvinäger
1 msk worchestershire sause
2 tsk ingefärapulver
1 msk kycklingkrydda, knorr
1 tsk torkad dragon

Kryddspetten med kryddkorv och lök
Penslades med - Sweet Baby Ray's Barbece Sause


Såserna var:
Tzaziki - recept hittar du HÄR
Ajvar och créme fraische sås med chiliflakes som jag inte lyckades få ett exakt recept på
Matomanens rökiga bbq sause med sting- recept hittar du HÄR

---------------------

Dagen efter

Var det dax för ett besök på

Jag hade hört tala om deras 1 kg Dollyburgare
Kändes som en lämplig utmaning
Tyvärr så dög deras lokala köttleverantör inte till att leverera köttet för tillfället

Så alternativet blev:

Högrevsburgarmål
150 g hamburgare, ost, hickoryrökt bacon, lök, sallad, srirachamamajonäs, coleslow, inlagd gurka, bbq-potatis


Trevligt med ett grovt bröd
Det var en god burgare med goda röror och potatis
Lite snålt med bacon och lök
Och gurkan stal smak av burgaren


Skulle jag beställa den igen ?
JA - Helt klart
Men be om lite mer bacon och lök 
samt be dom lämna gurkan i köket

---------------------

Jag och Dick tog en sväng upp på 
Bygdsiljumbacken och Toppstugan

Avslutar med en panorama bild därifrån