måndag 2 maj 2016

Torsk, Beurre Blanc, Molekylär Gastronomi - Recept & inspiration



Idag blir det fisk med sås
Och en del annat gott


Jag fick häromdagen 2 burkar i posten som väckte min nyfikenhet
Okey då - jag visste dom skulle komma.

------------ 

Jag var inte mindre nyfiken för det.
Så nu ska jag smaka och se vad jag tycker om dom.
Igår provade jag Cassis
Och idag blev det Citron & Povire

En burk räcker till 3-4 portioner
Bra syra och smak av citron.
Gott att äta direkt ur burk
Det poppar så läckert i munnen när smaken frigörs.



Poscherad Torsk 2016
Rune Edin


Tillagningstid: ca. 30 minuter
2-3 portioner



Du behöver - Fisk
400 g torskfilé
1 1/2 liter vatten
2 tsk salt
3 hönsbuljongtärningar
10 cm purjo, strimlad
½ rödlök i grova bitar
1/2 skivad lök eller purjo
1-2 skivade morötter
15-20 kryddpepparkorn
2 lagerblad
några persiljestjälkar


Gör så här - Fisk
1 Koka vatten och salt med persilja, lök och morot i 15 minuter. Sila. Det kan göras i förväg
2 Strax före servering Koka upp spadet i vid traktörpanna eller bred gryta. Lägg i fiskfiléerna, lägg på locket och drag grytan åt sidan. Efter 4-7 min minuter är fisken lagom kokt och skivig, (beror på tjocklek) ta upp med hålslev. Dra av eventuellt skinn först nu. Servera omgående

  
Smörsås - Beurre Blanc
Recept från Receptfavoriter.se

Smörsås eller Beurre Blanc. En klassisk enkel, snabb och god sås till fisk eller grönsaker. Smörsås görs med schalottenlök, vinäger, vitt vin samt smör.
Du kan också ha i en skvätt grädde fast då blir det mer en vitvinssås dock mycket god till fisk som ugnstekt lax, gös eller fast fisk.
Har du inget vitt vin kan du ta vatten och öka på mängden vinäger till dubbla.

4 port
Förberedelse: 5 min
Tillagning: 10 min
Klart på: 15 min

Ingredienser - Smörsås
3 schalottenlökar
2 msk vitvinsvinäger
1 dl vitt vin
250 gram smör
1 msk citronsaft (valfritt)
salt och vitpeppar

Givetvis glömde jag att lägga på räkorna innan jag fotade.
Så jag tog några extrabilder

Tillagning - Smörsås
1. Skala och hacka schalottenlöken så fint du kan.
2. Blanda löken med vinäger och vitt vin i en kastrull och koka ihop (reducera) till ca hälften - det tar ca 5 minuter beroende på kastrull.
3. fram en ny kastrull och sila över såsen (sila bort löken).
4. Sätt tillbaks kastrullen på medelvärme och klicka i smör som du rör i under kraftig vispning. Då reder sig smöret till en fin slät smörsås.
5. Ta av från värmen och smaka av med något krm salt och krm vitpeppar samt lite citronsaft.

6. Smörsåsen är klar att servera.
------------
Dagens Middag
Pocherad Torsk
Beurre Blanc
Stekt Potatis
Räkor
Molekylära Pärlor Citron och Peppar


Så här skriver dom om produkten  --->> HÄR

Dessa vackra och goda pärlor har en fyllig smak av citron och lättare toner av peppar. Används med fördel till fisk och skaldjur, eller till smakrik mat såsom grillat kött.

50 g 
Tillverkad i Frankrike