fredag 29 april 2016

Min första Porchetta



Min första Porchetta

Hur gick det.... ganska bra.
Vad jag gjort fel ??? - Jag skulle skurit den tunnare.

Jag är inte van att jobba med så fint griskött.
Men nu unnade jag mig en hel grissida från Spölandsbonden.
Har 5 vaccade bitar i frysen för framtida godsaker.


Du behöver:
1,5 kg färsk fläsksida med svål
1½ msk salt
ca 2 dl fyllning

Blanda fyllningen:
2 tsk svartpeppar, grovmald
1 msk oregano, torkad
1 msk timjan, torkad
1 msk rosmarin
1 msk Ingefära
5 st vitlöksklyftor, rivna
1 st äpple, rivet
½ dl teriyaki sause
½ dl honoung

4 dl vatten i botten på den ugnssäkra formen

Övrigt:
Bindgarn
Ugnssäker form med gallar


Gör så här:
Skär fläsksidan till ett 1 1/2 cm tjockt ark. Skär den som mönstret i en rulltårta. Börja med att skära 1 1/2 cm in på fläsksidan, längs med fläsksidans långsida och rulla efter hand ut den..

Lägg ned fläsksidan, svålsida ner, och gnid in den med salt. 
Låt ligga och rimma i rumstemperatur i cirka en 1-1,5 timme.
(Jag plastade in den rejält och lät den ligga över natten i kylen)


Värm ugnen till 275 grader (Varmluftsugn 250 grader)

Bred ut fyllningen på fläsksidan med svålsidan uppåt., Rulla ihop till en fast rulle.
Gör en ögla på snöret och bind upp fläsksidan till en snygg rulle, svålen uppåt
Gnid in rullen med olivolja, placera den på galler i en ugnsfast form med 3-4 dl vatten i mitten av ugnen. (se till att det aldrig blir torrt i pannan)

Kör den ca 8-10 min så att den får fin brynt färg att börja med

Sänk värmen till 140 grader (Varmluftsugn 115 grader)

Passa på att ösa första gången och stoppa in temperaturmätaren
Tillaga i ca 2,5 timme - ös då och då

Kör till 69 graders innertemp
Ta ut ur ugnen och täck med folie

Låt vila ca 30 min innan du skär upp den och serverar

DAGENS MIDDAG
Matomanens Porchetta
Kockens Pepparsås
Kokt Potatis
Lingonsylt


Recept på Kockens pepparsås hittar du --->>> HÄR