måndag 8 februari 2016

Pölsa MY WAY Försök - 1 - Recept

Uppdaterad 2018-01-23



Pölsa MY WAY Försök - 1


Innan jag börjar med att skriva receptet
Det blev det mycket mat idag
Kanske läge att halvera receptet
Men det gör jag inte idag.




4 dl Korngryn
10 dl Vatten
2 st Grönsaksbuljongtäning
1 tsk Salt
1-2 tsk timjan
Koka upp, låt sjuda 15-30 min - grynen ska vara mjuka
Ställ åt sidan

Jag stod och valde mellan matberedare och köttkvarn
Det blev köttkvarn....
560 g Köttfärs
500 g Kycklinglever
150 g Bacon
2 st Stor gul lök
200 g Rester julskinka
Så jag körde detta i köttkvarn
Sedan stekte jag delarna i omgångar, kryddade med lite salt
Hällde allt i en större gryta

2 msk kryddpepparkorm, mortlas, tillsätt i stora grytan

Toppa grytan med        
½ Vatten
1 tsk Salt (till att börja med)
2 tsk Timjan
2 msk Kryddpeppar finmald (jag gillar kryddpeppar)
2 st Hönsbuljongtärning
2 st Köttbuljongtärning
1 msk Worchestershire sauce


Sätt på locket och låt sjuda ca 15 min på låg värme


Vänd ned korngrynsgröten och tillsätt ½-1 liter vatten

Sätt på locket och låt sjuda ihop ca 15-30 min på låg värme
Lyft av locket och låt sjuda till önskad konsistens
Smaka av med vit-, svart- och kryddpeppar


Dagens Middag
Hemmakokt Pölsa
Kokt Potatis
Rödbetor

Skulle varit gott med ett stekt ägg till oxå



Glöm för guds skull inte bort att....
All alkoholförtäring i denna lokal är strängeligen förbjuden.
Utom i samband med servering av fisk.
Såom fisk räknas all mat förutom pölsa.
Skulle pölsa serveras, vilket gud må förbjude,
Så räknas även pölsa som fisk.