lördag 13 februari 2016

Ghee Tomatsåsbas - Bonusrecept till Pasta

Jag gjorde ett pasta o skaldjursrecept igår som ni hittar :

När jag smakade av den under tillagningen insåg jag att grundsåsen blir kanon som en tomatsås till pasta


Ghee Tomatsåsbas
2 port

3-4 msk Ghee
2 tsk vitlöksklyfta riven
2 msk vitvinsvinäger
1½ msk tomatpuré
5 msk rödlök finhackad
5 msk purjolök finhackad
12 coctailtomater kvartade
1½ st grönsaksbuljongtärning
1-1½ dl vatten
1½ dl persilja, finhackad

Hetta upp Ghee i en wok/sauteuse
Tillsätt, vitlök, rödlök, purjo, tomatpuré och buljongtärning
Fräs hastigt utan att bränna
Tillsätt vitvinsvinäger, vatten och tomater
Ge ett uppkok - Sjud 3-4 min
Tillsätt persilja rör om rejält och fräs ca 1 min
Smaka av med salt om det behövs

Serveras till god pasta med ett glas gott vitt vin


/Rune Matomanen